somebody ask me

ni ade sikit info tentang farmasi,sape2 yg nak tahu tentang farmasi..boleh la bace.

dia : best ker ambil kos nie?


saya : kos ni bukan lah minat dari kecil tapi Allah dah tetapkn berada disini
sambil blaja sambil pupuk minat.alhamdulillah ok,cume mencabar sebab kena banyak hafal
serius banyak hafal! lau medic hafal 20 kami hafal 10,sparuh dari pelajaran medic
but i think medic 30 atau 40,sebab meraka lagi extreme

dia : best la tue,setiap bidang ape2pun misti ada cabarannyer,ni misti leh jadi doktor n ustazah ni, ambil cos ni banyak ngapal pasal name2 ubat ker?
ade kawan cakap,kalo salah kasi ubat bahaya nie..
ambil kos ni,kene blajo wat ubat gak ker?

saya : ye alhamdulillah, best time praktikal(mase kat makmal buat ubat,3 jam berdiri untuk siapkan 3 ubat dengan keadaan yg sepantas mungkin,klakar pulak bile terkenang,macam2 hal terjadi) and best coz gain knowledge, but to remember the things (study/teori) huhu sangat mencabar. erk ustazah? hoho tak la,guru sekolah tadika boleh la. jgn la expect saya tinggi sgt,sy org biase2 je.tapi sapa yg tak nak mendalami ilmu agama, (jealous to ustaz n ustazah,saya bukan kejar "title" tapi minat ilmu agama tu ada,dari ilmu fardhu kifayah ni kne pakse diri baru gerak nak blaja)
doktor? maybe..who knows.. doktor adalah cita2 saya waktu kecil,tapi camne la pulak boleh pilih farmasi,sedangkan peluang untuk kos doktor ade mase tu.. tula Allah dah takdirkan,(
panjang citenye, to make it short,"sume ketentuanNYA").

banyak hafal,sume la pasal kesihatan bukan tentang ubat je,kene tahu sume pasal berkaitan sistem badan manusia, sebab nanti nak kaitkan dengan ubat. memang pon, sume bidang pun ade risiko. doakan mudah2an di elakkan kejadian yg tak di ingini.(risau gak bila fikirkan)

ye kene,nama pun farmasi, have to master all about medicine.. awak rase siapa yg buat ubat selama ni? pekerja kilang ke? memang dia ade mesin untuk buat ubat, ade yg boleh direct terus makan tapi ade yg kene buat ikut dos, macam supplier hantar dalam jumlah yg besar,takkan jumlah yg besar tu kita nak makan,,mesti ikut dos yg diperlukan oleh tubuh badan,so buat la ubat, rasenye lau sume ubat kilang dah siap buatkan,mahal kot..lau hospital ubat yg senang dibuat boleh la farmasi buatkan,kurang kos ye x?
(senang tu bukan senang sebelah mata je ye,risiko kepada nyawa tetap ade lebih2 lagi ubat yg poison[beracun] ntahla,saya belum gi praktikal lagi n lum survey lagi..hee(ciri student tak cemerlang,x survey,x findout, sape nak tambah lagi silakan kutuk la diriku ini biar jadi semangat).

for information :
diploma (pembantu farmasi je,tolong2 ahli farmasi,keje bawah ahli farmasi)

degree n above (barulah di iktiraf sebagai ahli farmasi)


p/s: doakan saya berjaya menamatkan program ni..(skang baru sem 4..kene extend setahun lagi,sebab failed paper farmasi,subjek menghafal sume ni..apepun harapan saya,moga saya bisa tebus kesilapan lalu,dan berjaya mendapat sijil diploma farmasi)

tunggu perbualan seterusnya akan bersambung atau x,,wallahualam..terpulang pada si dia yg menanya..sebab saya baru reply jawapan ni..maaf ye lambat reply.

editor,
hidayah.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pertandingan Hafazan Al-Quran