expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Khamis, Jun 04, 2009

perubahan diri

perubahan diri? aku dulu dan aku sekarang..
alhamdulillah, boleh dikatakan ade perubahan.
skang aku lebih penyabar,walaupun x la sabar mane,tapi ade skit kerana aku merasainya.

dulu cepat nak jadi bengis, tahu suare org bengis cmne?
but now think first before say something/take action.
melayu nye berbunyi, pikir dulu sbelum bercakap/bt sesuatu tindakan.
adakah benar cakapan dia dalam menegur diri kita?
bagaimana reaksi kita untuk membalas katanya?
jika x puas hati, bicara yg bagaimanakah untuk pbincangan yg baik bagi kedua2 belah pihak?
ini sume dapat di atasi dengan sabar (sifat terbuka) kemudian fikir dan baru bagi respon.

walaupun cara mereka menegur agak kasar bagi kita
tapi sabarlah kerana dia memang begitu,
nak tegur dia supaya cakap lebih baik pun boleh. takda masalah! blh je..
yg penting kita terima teguran dia dan kita tak menghuru hara kan suasana
yela cakap bengis,slalu bercakap bengis ni blh wujud suasana damai ke?
mendatangkan ego ada la!

sabar untuk ape?
untuk kebaikkan pd diri dan org ln
sabar boleh memupukkan persaudaraan
mengeratkan kasig sayang
dan sambungla sendiri..

lagi 1 perubahan diri
latih diri kita menjadi seorg yg ikhlas..
dulu lau disuruh aku suke merungut..
tapi skang jika disuruh walaupun caranya agak kasar menyuruhku.
kasar lg! so korang dan aku skali tolong la jd org yg lembut bahasanya ye!
aku memg touching la lau kasar2 ni, aku kalau boleh memang susun ayat dulu sbelum bckp supaya x guriskan hati org,lau x blh ckp pn sebb mls nak pnjgkn cerita atau x terluah,pyh nak luah aku senyap.diam x bermakna aku redha dikasari,sebb aku sendiri x suke dikasari. mungkin kerna aku mempunyai seorg ibu yg lembut tuturnya. so tolongla jg hati org.
berlemah lembut dalam berkasih sayang sesama kita.
nak bt camne sebb dah dia memg begitukan,jd aku maafkan la dan tak melawan cakap (bengis2 atau sepupu sepapatnye la) aku terus bt ape yg dia suruh.

bahasa kasar ni ikut negeri-jadi kena phm ok.
aku anggap memg bahasa negeri dia begitu jd aku maafkn la.
nak tegur dia,nnt la,aku pn masih byk kekurangan,baru je blaja berubah.
buatnya aku tegur dia,lastly aku yg naik baran tak ke naya je..
so kena tahu tahap diri,yakin boleh,bt la,x yakin,tingkatkan keyakinan!
cmne nk tingkatkan keyakinan? korg tahu x?
tingkatkan keyakinan dengan cara berusaha ke arah yg boleh memantapkan diri kita
seperti dalam menjaga akhlak kita, amalan ibadah kita, dan berusaha menjaga segala-galanya lah tentang diri kita, supaya bila kita nasihat orang, orang x blh nak kondem kita teruk-teruk,kondem sikit2 je.dan jadikanlah diri kita sebagai contoh terbaik untuk rakan2 kita ikuti dalam melakukan perubahan diri mereka,insyaAllah.
niatlah semuanya kerana Allah taa'la. moga Allah permudahkan usaha kita.
oih..panjang lak bercerite aku ni..end~

Tiada ulasan: