mendapat tugasan

semakin dewasa sudah aku, (dewasa la sangat, maaf aku kekurangan keyakinan diri,asik rasa cam budak2 je) memang aku sedang bertatih belajar membuat kerja yang bermanfaat buat orang lain n diri pun dapat belajar softskill, inilah gunanya kita join persatuan di kampus mahupun sekolah. aku tak aktif pun dalam persatuan selama ni asik tolak je bagi org lain buat kerja..suka jadi ahli dari menonjolkan diri.
aku takut pegang jawatan ni.. aku tak berapa pandai bagi masa. tapi sampai bila camni.

sampai bila membiarkan diri berada pada tahap sama je. mungkin sebab tu aku rasa kadang boring je hidup ni,yela asik buat benda yang sama,sedangkan yang lain memegang jawatan tu jawatan ni macam-macam jawatan.. tiba masa aku nampak diorang dah tahap golongan profesionalisme, serba boleh. diorang semakin matang. pandai buat kerja, yela bila buat 1 program,kene deal dengan banyak pihak,pihak atasan,isi borang tu ini,handle program tu program ni n macam2 la diorang dah alami. tp aku..hmm.. begini je la. alasan kata tak tahu bukanlah yang sepatutnya, sebab diorg pun mula dari zero gak. aku takut tak dapat bawa dengan baik.. (start thinking negative..huhu pikirla kau sampai tertidur..zzZ..) hai dayah sampai bila..? ok cam biasa dapatkan bantuan dari mereka yang berpengalaman is the first step, orang yang bpengalaman jangan kedekut ilmu n please tunjuk jalan baik2.. korang ego or bersikap kasar dengan aku siap la aku sekeh sowang2 haha.please pimpin aku. aku tak larat aku bagitahu korang, korang tak larat bgth org, jgn duk beban sowang2 kan..ego tolak tepi,tak larat bagi orang lain bantu. kesian kat korang buat kerja banyak2,aku ingin membantu juga wahai sahabat untuk meringankan bebanmu. korang memang mantap buat kerja n study tak lupa! ajar aku sifu!

second step, pandai2 kau mahu hidup berdikari.huhu.

aku ingat tugas ku kekal sikit je,alih2 makin banyak pulak.rezeki Allah beri peluang ni.
sahut cabaran! cabar diri sendiri!
bak kata ustaz sanusi mase aku dengar ceramah kt pusat islam td,
kerja sungguh2 ibarat hidup slama2nya, ibadah sungguh2 ibarat mati esok hari.
takut aku dengar,ustaz dok bg ceramah "time management".
mati x tahu, nak tgu bile cmne, ntah sampai ke tua ke sparuh jln ke kita x th.
kejar 5 perkara, sebelum 5 perkara.
1 fakta yg menarik baru aku tahu, rakyat indonesia x bg buat pinjaman selagi x gi haji,dashat kan diorg..kita m'sia dpt je duit gaji bli keta,umah, tak pula nak bt haji ke dlu tp diorg haji mesti settle dlu br leh buat pinjaman. aduh geli jantung aku tringatkan ustaz selitkan lawak dlm ceramah dia. org m'sia kbykkn gi haji mase tua,mane tak tepelanting kne langgar dek org negara lain yg beso2 badan nye. ni bab kejar masa muda sebelum tua. byk lg la ustaz gi contoh, kita muda ni lum kawin,lum de ank,de psgn,jd mase tuk ibadah tak terbatas.. kudrat pun masih kuat,nnt tua bp kerat je dpt bt.

dan kne imbang dunia n akhirat, lau sume umat islam dok masjid bertasbih, sape nak tadbir dunia, bagi org kafir kuasai pentadbiran? xblh.. jg kne igt kerja sungguh2 ibarat hidup slama2nya, ibadah sungguh2 ibarat mati esok hari.

lau bab kaya sebelum miskin lak, ustaz gi contoh misalnye kita kaya kn, so leh je sponsor biasiswa ke kt student, bli kete jenazah tuk uitm ke, kete jenazah tuk uitm? aku geli ht tol la, memg x salah,bagus lg ade. tp lawak r. ustaz tu memg klakar pn. aku dpt bygkn lau kete jenazah tersergam indah kt uitm ni,huhu mst pusat islam penuh kan.. student uitm baru 2 minggu blaja selepas pendaftaran pelajar baru meninggal dunia di bilik tanpa sebab ketika sedang tidur. hu mcm2 la ustaz bg contoh. bl miskin br nk nyesal, pikir nk sedekah kt sn sni la tp duit xde.

sihat sebelum sakit..ni sume leh fhm kn? nikmat sihat.. bile2 je leh sakit atau excident.. potong kaki jd tempang, dh x dpt solat berdiri.. dh x dpt solat sempurna seperti org ln..pahala pun jadi kurang..jadi moga dapat gunakan waktu sihat dengan baik insyaAllah.

xmo cite pnjg2,nk pnjg2 pi dgr ceramah hehe.
moga apa yg berkesan di hati berjaya dipraktikkan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pertandingan Hafazan Al-Quran